EN  

 

The first release to reveal Philippe Lauzier’s installation work, DÔME offers two performative compositions that were created with an apparatus made of bells, zithers, motors and a Korg synthesizer. These pieces were played and recorded in 2015 at La Passe, in Montréal. DÔME invites an immersive listening in the density and continuity of the drone – not without proposing a variety of subtleties and atmospheres, at times calm, bewitching, delirious.

 

Saxophonist and clarinetist, Philippe is part of many solo and collective projects in which he explores new instrumental processes, including preparations and electronic devices. He also contributes to interdisciplinary creations that lead him to put his musical language in relation to other forms of expression. In 2014, Philippe was invited to develop an original artwork for the FIMAV sound installation series and created Gritty, which was one of the early stages of the device used for the music of DÔME .

 

FR

 

Première parution révélant le travail de Philippe Lauzier en installation sonore, DÔME offre deux compositions performatives créées à partir d’un dispositif composé de cloches, autoharps, moteurs et d’un synthétiseur Korg. Ces pièces ont été jouées et enregistrées en 2015 à La Passe, à Montréal. DÔME invite à une écoute immersive dans la densité et la continuité du drone, non sans proposer une variété de subtilités et d'atmosphères, tantôt calmes, envoutantes, délirantes.

 

Saxophoniste et clarinettiste, Philippe mène plusieurs projets solo et collectifs où il explore de nouveaux procédés instrumentaux, intégrant entre autres des préparations et des dispositifs électroniques. Il participe également à des créations interdisciplinaires pour lesquelles il met son langage musical en relation avec d’autres formes d’expression. En 2014, invité à créer une œuvre inédite pour le volet d’installations sonores du FIMAV, Philippe réalise Gritty, qui est à l’origine du dispositif utilisé pour la musique de DÔME.

 

REVIEWS / CRITIQUES    >>>

« It's this ability of Lauzier's, to wrangle the unwieldy nature of his 'instruments' into an euphonious set of compositions, that sets DÔME up has an exemplar of high quality, installation-based experimental music.  9 /10  » 

[ Exclaim! ]

«...some of the most intriguing drone music I've come across in recent times. »  [ Can you hear it? ]

« However there are assemble, both 17 minutes single takes are surprisingly luminescent and joyful. »  

[ The Wire  //  issue 398 ]

« La cassette est jaune comme un soleil, et ce n’est pas pour rien. Car Lauzier vous décoche de ces rayons en manipulant ces cordes rattachées les unes aux autres, fantomatiques, crépitantes, bourdonnantes... »  

[ Le son du grisli ]

« DÔME is freaky and singular, a creative high point for thinkerers of the physical everywhere. » [ Cassette gods ]

« This is the kind of acoustic drone music that I enjoy a lot [...] Excellent release. »  [ Vital Weekly ]

« Although conceived as drone-based works, both pieces draw attention to their variegated textures rather than to an underlying constant of tone or texture. »  [ Avant Music News